Nätfiske och säkerhet
Vad är phishing och vishing?
Phishing sker vanligtvis via e-post eller en webbplats och är ett försök att lura dig att avslöja din personliga och finansiella information genom att utge sig för att vara en legitim källa, till exempel Atradius. Detta kan inkludera information som födelsedatum, inloggningsuppgifter, kontouppgifter, kreditkortsuppgifter, PIN-koder med mera. Vishing är ett försök att få samma information via telefon.
Hur upptäcker jag phishing och vhising?
Du bör alltid vara uppmärksam när din personliga eller ekonomiska information efterfrågas. Detta gäller även meddelanden som leder dig till en webbplats där du måste ange denna information. Fundera alltid på om en kontakt från en till synes pålitlig organisation kan vara en bluff.
Hur kan jag vara säker på nätet?
Var vaksam. Atradius skickar aldrig ut oönskade e-postmeddelanden där vi ber våra kunder att uppdatera eller bekräfta sina personuppgifter och säkerhetsinformation. Atradius kommer aldrig att ringa dig och be dig att uppdatera eller bekräfta din information, särskilt inte ditt lösenord. Din inloggningsinformation är personlig och bör inte delas. Var uppmärksam på allmänna förfrågningar som ”Kära kund”. Atradius kommer alltid att kontakta dig med ditt namn.
Håll dig uppdaterad om de varningar som vi publicerar på vår webbplats. Tänk efter innan du klickar och var uppmärksam på inloggningsformulär. Cyberbrottslingar kan använda länkar i e-postmeddelanden, onlineannonser och tweets för att leda dig till en falsk webbplats där de kan stjäla dina inloggningsuppgifter. Logga bara in när du är helt säker på att det är rätt webbplats.
För att hjälpa dig att vara säker på nätet kan du kontrollera följande:
- Är adressen till Atradius webbplats rättstavad? Kriminella använder vanligtvis en liknande adress som atardius.com istället för atradius.com.
- Börjar adressen med https://? ”S” står för ’secure’, vilket innebär att den är skyddad mot förfalskning och kryptering och att uppgifterna är krypterade. Om adressen däremot börjar med ”http” (utan ”s”) är internetanslutningen inte säker.
- Kontrollera om säkerhetslåset är synligt på skärmen. Du bör se denna ”lås”-ikon på varje sida från det att du loggar in till det att du loggar ut.
Se alltid till att programvaran i din enhet är uppdaterad och att du har ett säkerhetsprogram installerat och igång. Du bör i synnerhet:
- se till att din enhet är väl skyddad. Använd uppdaterade antivirusprogram och program mot skadlig programvara. Se till att de aktiveras automatiskt när du slår på din enhet.
- Regelbundet kontrollera om det finns uppdateringar till din programvara (appar, virusscanner, webbläsare och insticksprogram för webbläsare) och installera dem när de blir tillgängliga.
- Installera inte programvara (appar, virussökare, webbläsare eller insticksprogram för webbläsare) som kommer från en okänd källa.
- Se till att din trådlösa anslutning är säker.
- Kontrollera att dina insticksprogram är uppdaterade och endast kommer från legitima källor (t.ex. Adobe Reader, Adobe Flash, Microsoft Silverlight, Java).
Vad ska jag göra när jag upptäcker ett phishing- eller vhisingförsök?
Det viktigaste är att aldrig svara på misstänkt beteende med personlig eller finansiell information.
Fyll inte i formulär via länkar från dessa misstänkta meddelanden.
Kontakta Atradius via din vanliga kontaktperson för att rapportera ett phishingförsök. Var försiktig med att använda länkar i det misstänkta e-postmeddelandet för att kontakta Atradius; svara inte på e-postmeddelandet och klicka inte på länkar i e-postmeddelandet. Var också försiktig med att kontakta oss på telefon efter ett vishingförsök - vänta några minuter först eftersom bedragaren kan ha hållit linjen öppen. Ta dig ut ur huset.