Artiklar
Artiklar
Att expandera handeln till nya marknader kan vara en av de mest spännande sakerna med att driva ett företag. Det kan ge dig chansen att hitta nya kunder, att testa din tillväxtpotential och diversifiera din kundportfölj samtidigt som det stärker ditt internationella rykte.
Men nya möjligheter medför också nya risker. När man expanderar till en okänd marknad kan det finnas många fallgropar. Här är fem av de största riskerna du kan stöta på när du handlar på kredit och områden att tänka på när du utvecklar din nya marknadsstrategi.
1. Brist på finansiell information
När du säljer på kredit till nya kunder är det viktigt att ha en god inblick i deras ekonomi för att kunna bedöma deras kreditvärdighet. Det är dock inte alltid möjligt att köpa aktuell information och i vissa länder finns det inget krav på att företag ska publicera sin finansiella information. I dessa fall kan det vara nödvändigt att ta direktkontakt med kunden och be dem att dela med sig av relevant information.
2. Försäljnings- och leveransvillkor: Äganderättsförbehåll
Det är viktigt att fokusera på de olika standarder och lagar som gäller för försäljning och leveransvillkor på en ny marknad. På flera marknader är det till exempel viktigt att ha äganderättsförbehåll inskrivet i kontraktet. Förfarandet och lagarna varierar från land till land, men grundtanken bakom äganderättsförbehåll är att du juridiskt äger de produkter du har sålt och skickat till dess att de har betalats.
3. Ekonomisk och politisk instabilitet
Det är viktigt att ha koll på utvecklingen på den lokala marknaden. En kraftig nedgång i köpkraft kan till exempel leda till fler konkurser. Det kan också göra lokala banker mer riskvilliga och få dem att dra tillbaka finansieringen. Ett föränderligt politiskt klimat kan innebära plötsliga indragningar av exportlicenser eller införande av nya tullbestämmelser.
4. Svag valuta
Svaga valutor som är sårbara för fluktuerande växelkurser kan innebära en ökad risk för betalningsinställelse . Detta kan särskilt gälla låginkomstländer där annars stabila kunder kan ha svårt att få tillräckligt med dollar eller euro för att betala sina räkningar i tid.
5. Inte tillräckligt med lokalkännedom
Fördjupad kunskap om din nya marknad är avgörande för att undvika döda vinklar med lokala risker. Om du expanderar till nya geografiska områden kan du tycka att språk, tidszoner och lokala marknadsregler är en utmaning. En grundlig marknadsundersökning kommer att hjälpa dig samt ge dig en ökad förståelse för dina konkurrenter. Om du till exempel vill undvika att utsätta dig för risker genom onödigt långa kredittider måste du kunna jämföra dig med de allmänna handelsvillkoren för företag inom din sektor på den relevanta marknaden.
Skydda ditt företag från nya marknadsrisker
Ett av de bästa sätten att minimera handelsrisker när man går in på en ny marknad är att arbeta med en kreditförsäkringsgivare som är bekant med marknaden och helst har en lokal närvaro. Detta kommer att inkludera en förståelse för lokala lagar och seder samt de bredare ekonomiska riskerna eller marknadsriskerna. Till exempel har vi på Atradius kontor i mer än 50 länder och lokala riskbedömare med erfarenhet och expertis inom ännu fler.
Hos oss slipper du slösa tid på att ta in nya kunder som i slutändan visar sig ha dålig kreditvärdighet. Vi har aktiv täckning av miljontals företag över hela världen och har med stor sannolikhet redan undersökt och bedömt dina nya potentiella kunder.