Byt land
Välj ett annat land eller en annan region för att se innehåll som är specifikt för din plats.
Välj ditt språk
image
Artiklar

Här är de största riskerna för företag 2025

Från ödesstund till ett bättre år än 2024. Så olika beskrivs nästa års ekonomi i rubrikerna i media. Sveriges största kreditförsäkringsbolag, Atradius, försöker kasta ljus över ett oförutsägbart år genom att titta närmare på de största riskerna för företagen 2025.  

Politik i form av handelskrig och geopolitisk oro kommer att vara den största risken under det kommande året. När det skrivs spaltmeter om de negativa konsekvenserna av handelskrig beror det delvis på att höga strafftullar över en natt dramatiskt kan förändra ett företags affärsmässiga grund och leda till oväntade konkurser.   

 

Samtidigt kan handelskrig allvarligt begränsa den globala handeln och den tillväxt som många företag redan kämpar med att uppnå. Det är dock svårt att förutse hur allvarliga effekterna av ett handelskrig blir i praktiken och man ska akta sig för att vara alltför pessimistisk. Ingenting är så illa att det inte är bra för någonting. Handelskrig kan också potentiellt skapa nya möjligheter på nya marknader.  

Ytterligare räntesänkningar är nödvändiga för att få fart på världsekonomin igen, men nästa år finns det en uppenbar risk att de förväntade räntesänkningarna blir mer blygsamma än man först trott om tullmurarna eldar på inflationen och om den amerikanska ekonomin fortsätter att blomstra. Detta kan bli ett problem enligt Atradius Sveriges VD, Peter Boberg. 

”Under ett handelskrig kan vi i Europa hamna i ett dilemma där vi antingen måste acceptera låg tillväxt och eventuell recession på flera marknader, eller riskera att inflationen springer iväg igen på grund av strafftullar i kombination med låga räntor.” säger han.  

Räntesänkningar är särskilt nödvändiga i EU, där konkurrenskraften är utmanad. Detta sätter Sverige i en situation där de största europeiska exportmarknaderna kämpar med låg tillväxt, vilket är dålig tajming i en tid då exporten till USA kan drabbas av tullmurar. 

 

Håll ett öga på dessa branscher  

Efter några år med stigande konkursnivåer runt om i världen förväntar vi på Atradius oss att det ska lugna ner sig under 2025, när anpassningen - efter några år med extraordinärt låga konkurser i spåren av covid-19-pandemin - är över och vi är tillbaka på en mer stabil, om än på många håll hög, konkursnivå. I Sverigeförväntar vi på Atradius oss också en jämnare nivå på konkurserna, även om det fortfarande finns utmaningar i flera branscher.  

Byggsektorn har varit konkursdrabbad under de senaste åren, men bolagen har successivt sorterats ut och de som finns kvar är generellt sett relativt väl konsoliderade. Det är dock ovanligt många tvister just nu, vilket kan utgöra en risk och pressa likviditeten om det är stora skiljedomsärenden. Samtidigt har utmaningarna börjat sprida sig från byggbranschen till de som säljer och producerar byggmaterial. Med eventuella räntesänkningar ser det ut att kunna vända till sommaren 2025, då branschen förhoppningsvis får en välbehövlig skjuts framåt.  

Inom detaljhandeln och sällanköpshandeln räknar vi med fortsatta problem med butiksdöden, inte minst till följd av nya konsumtionsvanor som utmanar många som arbetar med textil och barnutrustning.   

”Konsumtionsmönstren har blivit mer fragmenterade och grovt sett finns det de som köper mindre eller mer second hand och så de som handlar på onlineplattformar. Till exempel har unga föräldrar blivit mer benägna att köpa begagnat, vilket förändrar dynamiken i detaljhandelssektorn, särskilt inom barnkläder”, säger Peter Boberg och tillägger att han förväntar sig att denna trend kommer att fortsätta nästa år.  

De flesta har insett att priserna har ökat markant i stormarknaderna under de senaste åren, och den dåliga nyheten är att livsmedelsproducenterna just nu upplever vad man skulle kunna kalla den andra inflationsvågen. Det innebär att de har ökade kostnader för arbetskraft, förpackningar och framför allt finansiering. Samtidigt kämpar detaljhandelskedjorna internt och är ovilliga att acceptera ytterligare prishöjningar. Detta sätter press på många tillverkares resultat. På de utomeuropeiska marknaderna upplever vi en dämpad efterfrågan och allt fler rapporter om betalningsförseningar. Vi förväntar oss en ökad risk för plötsliga tullmurar på avlägsna exportmarknader, vilket tyvärr bara förvärrar osäkerheten på marknaden.  

”Vi förväntar oss fler konkurser, särskilt bland sydeuropeiska livsmedelsföretag under 2025, och vi ser också en hög risk på utomeuropeiska marknader på grund av risken för handelskrig”, säger Peter Boberg.  

Sist men inte minst kommer det också att finnas utmaningar nästa år för företag som antingen är involverade i eller påverkas av den gröna omställningen. Å ena sidan står de gröna företagen inför många stora investeringar och möjligheter, men många projekt och lösningar är omgärdade av osäkerhet. Bland dem som påverkas av den gröna omställningen står framför allt fordonsunderleverantörer i Europa inför en mycket utmanande situation, med färre delar att producera till elbilar och europeiska biltillverkare som kämpar för att hålla jämna steg med sina amerikanska och kinesiska konkurrenter.  

”Den gröna omställningen är på gång, men Europa ligger efter USA och Kina på grund av brist på infrastruktur och stödsystem”, säger Peter Boberg 

 

Strategier för oförutsägbara tider  

När det är svårt att förutspå framtiden finns det flera strategier som du kan använda för att minimera risken för förluster utan att äventyra dina tillväxtambitioner.  

Enligt Peter Boberg är ett bra ställe att börja på att säkra kontrollen över kreditprocessen för att säkerställa att du har robusta processer som kan stå emot osäkra tider. Kreditpolicy och beslut bör också backas upp av solid data.  

”Ett ökat fokus på data är viktigt under 2025. Det bör handla om verkliga data, inte känslor och åsikter om vilka vi känner och hur de tenderar att bete sig, när vi fastställer den framtida kreditpolicyn”, säger han.  

Enligt Peter Boberg har det också blivit viktigare att säkra långsiktig finansiering i takt med att bankerna ställer högre krav på gäldenärerna.   

”De senaste undersökningarna vi har tittat på visar att bankerna förväntar sig att strama åt sin kreditpolicy. De har redan stramat åt och jag förväntar mig inte några ytterligare lättnader inom den närmaste tiden”, säger han.   

2025 är också ett bra år för att se över sina exportmarknader.  Det är inget man gör över en natt, men med tanke på att många av de utmaningar som Atradius ser är strukturella och inte något som kan lösas på kort sikt, är det viktigt att fundera över vilka marknader man ska fokusera på i framtiden.   

”Som företag är det viktigt att fundera över nya marknader som kan balansera risken från traditionella marknader som blir alltmer utmanade”, säger Peter Boberg.  

Det sista man bör tänka på är att lägga mer kraft på att säkra tillgångar för att göra verksamheten mer robust. Men tillgångar kan också vara en finansieringskälla, eftersom våra tillgångar skapar säkerhet för våra finansieringspartners.   

”Vi ser verkligen en trend mot att fler företag använder sina kundfordringar som en tillgång för att stödja sin finansiering”, säger Peter Boberg.