För bara tio år sedan behövde företag främst vara vaksamma på bedrägerier vid export till några få utsatta marknader. Idag har bedrägerierna inom B2B-handeln ökat i omfattning och spridit sig till fler marknader, och flera nya typer av bedrägerier har dykt upp. Här får du råd om hur du undviker att bli lurad.
Under de senaste åren har omfattningen av bedrägerier riktade mot B2B-handeln ökat och spridit sig till fler marknader än tidigare. Samtidigt har flera nya typer av bedrägerier dykt upp och klassiska bedrägerier har blivit mer sofistikerade.
Företag som säljer lättomsättningsbara varor som livsmedel, byggmaterial, hushållsartiklar, papper och elektronik är särskilt drabbade. Vissa typer av bedrägerier gör dock ingen skillnad och är relevanta för alla som är involverade i B2B-handel att vara medvetna om.
Enligt Atradius danska skadechef Johannes Larsen är det inte bara antalet fall som har ökat.
”Förutom att vi har sett fler bedrägerifall och bedrägeriförsök har vi också sett en ökning av fallens omfattning och därmed de belopp som är inblandade.”
Nedan går vi igenom de vanligaste typerna av bedrägerier inom B2B-handel och ger tips på hur man bäst undviker att bli lurad.
Det äldsta tricket i boken – skaffa dig ett företag som verkar kreditvärdigt
Skalbolag är den mest klassiska typen av bedrägeri inom B2B-handel. Bedrägeriet består vanligtvis av att bedragarna köper in sig i företag som har varit inaktiva under en tid. När de har tagit över företaget ser de till att det finns räkenskaper för de senaste räkenskapsperioderna, vilket ger en grund för att bevilja kredit. Därefter försöker de få leveranser från så många leverantörer som möjligt innan de försvinner från jordens yta.
Tidigare var detta mest utbrett i europeiska länder som Italien, England och Tyskland, men under de senaste åren har Atradius sett en ökning på flera marknader runt om i världen. Dubai och Hongkong har i synnerhet blivit två nya marknader där denna typ av bedrägeri har blivit utbrett, men vi har också sett flera fall i andra emirat, Saudiarabien, Singapore och Centralamerika.
Den senaste utvecklingen inom denna klassiska typ av bedrägeri är den professionalism som bedragarna uppvisar. De har ofta en trovärdig webbplats, attraktiva men falska och ibland reviderade finansiella rapporter som sträcker sig flera år tillbaka. Atradius känner till fall där bedragare har bjudit in leverantörer till fysiska möten för att övertyga dem om att verksamheten är äkta.
För att undvika att bli lurad bör du vara uppmärksam på följande:
• Ospecifika standardförfrågningar
• Professionell webbplats med få funktioner
• Relativt blygsamt fokus på pris i förhandlingar
• Vanligtvis kort tid mellan första kontakt, beställning och leverans
• Köparen vill hämta varorna själv
• Omfattande kunskap om kreditförsäkringsalternativ
• Uppdaterade konton
• Hemadressen kan vara en postbox eller ett servicekontor
• Dokument med bristande grammatik eller stavning – kontrollera att de uppfyller standarden för ett professionellt företag
Utseendet kan bedra – identitetsstöld
Identitetsbedrägerier ökar och kan drabba alla marknader och branscher. Bedrägeriet går ut på att bedragaren utger sig för att representera ett kreditvärdigt företag och lägger order i företagets namn. Leveransen begärs till en adress som inte är kopplad till företaget, eller så hämtar bedragaren varorna själv.
Leverantören som har fakturerat det kreditvärdiga företaget upptäcker förr eller senare under inkassoprocessen att köparen inte känner till transaktionen. Denna typ av bedrägeri förekommer över hela världen, men särskilt många fall har rapporterats i Frankrike och Storbritannien där bedragare har utgett sig för att vara stora supermarketkedjor.
För att undvika att bli offer för identitetsbedrägeri bör du vara skeptisk till oväntade förfrågningar, särskilt från mycket stora företag. Bekräfta alltid kontaktuppgifterna genom att kontrollera att telefonnummer och e-postadress stämmer med informationen på företagets officiella webbplats.
Om du inte redan har en kontaktperson på företaget, ring direkt till det nummer som anges på den officiella webbplatsen för att bekräfta att ordern är äkta. Kom ihåg att bedragare kan skapa falska webbplatser, så använd dem inte som enda källa för verifiering.
Kontrollera också att leveransadressen stämmer med företagets officiella adress. Varningssignaler bör blinka om personer som kontaktar dig erbjuder sig att hämta varorna själva.