Byt land
Välj ett annat land eller en annan region för att se innehåll som är specifikt för din plats.
Välj ditt språk
image
Artiklar

10 tecken på att dina kunder kan ha svårt att betala dig

Sena betalningar kan påverka ditt kassaflöde och din verksamhet. Det är bra att vara uppmärksam på eventuella varningssignaler som tyder på att dina kunder kan ha svårt att betala i tid. Genom att identifiera dessa så tidigt som möjligt kan du vidta åtgärder för att skydda ditt företag från ekonomiska förluster och undvika ökad risk.   

Det som en gång var en stabil kund kan förändras med tiden och du bör inte förlita dig på tidigare beteenden som en indikator på framtida resultat. Det finns flera områden som du kan titta på för att upptäcka tecken på problem. Dessa inkluderar den bredare ekonomiska miljö som dina kunder och potentiella kunder verkar i, all information om deras ekonomi som kan finnas tillgänglig och för nuvarande kunder kan det finnas vissa beteendemässiga indikatorer. 

 

Makroekonomiska förhållanden som kan signalera betalningsproblem hos kunder   

Utmaningar i den lokala eller globala ekonomin kan sätta finansiell press på dina kunder och kan äventyra deras förmåga att betala dig på förfallodagen. Varningssignaler att hålla utkik efter inkluderar:  

1. Ekonomisk nedgång: I tider av vikande konjunktur kan även de starkaste företagen ställas inför oförutsedda svårigheter som kan påverka deras kassaflöde negativt och leda till att de får problem med att betala i tid. Under dessa perioder bör du ta dig tid att omvärdera var och en av dina kunder och identifiera eventuella risker. 


2. Politisk instabilitet: Perioder med politisk oro - t.ex. kriget i Ukraina eller förändringar i regeringens politik för din eller din kunds marknad - kan leda till förändringar i dina kunders affärsmöjligheter. Geopolitiska frågor bör vägas in i dina kundbedömningar och din analys av deras betalningsförmåga.  


3. Ökad konkurrens: Marknadsutmaningar, t.ex. ökad konkurrens, kan leda till minskad affärsaktivitet eller pressade vinstmarginaler för din kund. Genom att hålla ett öga på nyheter och uppdateringar om din kunds bransch kan du hålla dig medveten om de utmaningar som din kund kan stå inför. 

 

Finansiella indikatorer som kan tyda på betalningsproblem hos en kund    

När du tittar på dina kunders eller potentiella kunders finansiella resultat finns det några tidiga varningssignaler som kan tyda på problem med betalningar:  

 

4. Hög skuldkvot: När man tittar på ett företags ekonomi kan en hög skuldkvot vara en indikator på kassaflödesproblem, vilket i sin tur kan leda till att vissa företag har svårt att betala sina räkningar eller göra betalningar i tid.


5. Negativt kassaflöde: I likhet med en hög skuldkvot kan ett negativt kassaflöde innebära att din kund måste bolla med sina åtaganden - varav ett kan vara att betala dig i tid.


6. Historik av finansiell omorganisation: En röd flagga kan vara en kund som tidigare har ansökt om konkurs eller som nyligen har genomgått en finansiell rekonstruktion, eller en förändring av ägande eller ägartyp. Detta är tydliga tecken på ett företag i ekonomiska svårigheter som fortfarande har svårt att betala sina räkningar i tid och kanske till och med riskerar att kollapsa. Det är också en bra idé att vara uppmärksam på familjeföretag och företag som ägs av investeringsfonder. Familjeföretag kan ibland vara ovilliga att fatta tuffa beslut och fondförvaltare kan välja att fatta ett snabbt beslut om att stänga ett företag, särskilt om de förlorar förtroendet för det. För att skydda ditt företag från risken för en osäker fordran från denna kund måste du vidta ytterligare åtgärder för riskreducering.


7. Högt kreditutnyttjande: Om en kund använder en stor del av sin kreditgräns eller ber dig att öka denna gräns, kan detta vara ett tidigt varningstecken på att de har ekonomiska problem och kanske inte kan betala sina räkningar. 


8. Minskad affärsverksamhet: Om en kunds affärsaktivitet minskar kan det vara ett annat tidigt varningstecken på att affärsverksamheten inte fungerar som den ska, vilket i slutändan kan leda till att kunden får problem med betalningarna. 


9. Långsam kommunikation: Om en tidigare pålitlig kund dröjer med att svara på e-post eller samtal, kan det vara ett tecken på att de undviker ett svårt samtal om betalningar som de inte kan göra.  


10 Förändringar i betalningsbeteende: Plötsliga förändringar i betalningsbeteendet, t.ex. minskade betalningar, uteblivna betalningar eller ifrågasättande av saker som alltid har fungerat bra i din bransch. Detta kan vara ett tecken på ekonomiska svårigheter och är värt att undersöka. 

 

Vad kan du göra om din kund visar tecken på att de har svårt att betala dig?  

God kommunikation är nyckeln till framgång i alla relationer och handelsrelationer är inte annorlunda. Håll dig nära din kund och dina marknader. Prata med dem om vad som är på gång för dem. Påverkas de av mer omfattande ekonomiska händelser? Kan mer förmånliga kreditvillkor faktiskt hjälpa dem att fortsätta göra affärer med dig på ett smidigare sätt? Skulle det vara säkrare att avvakta med all kreditförsäljning under en period?  

Dessutom kan du vidta åtgärder för att skydda din handelsrelation med en kreditförsäkring. En kreditförsäkring ersätter dig när din kund inte betalar. När du vet att du kommer att få betalt kan du fortsätta att handla med din kund och erbjuda dem kredit enligt överenskommelse med din försäkringsgivare.  

Dessutom ger kreditförsäkringar så mycket mer än försäkringsutbetalning och inkassotjänster när du drabbas av en utebliven betalning.  Hos Atradius, till exempel, bevakar vi kontinuerligt den finansiella utvecklingen för alla försäkrade köpare (detta inkluderar dina kunder och alla våra kunders kunder) på löpande basis. Det innebär att vi kan varna dig för eventuella förändringar i de potentiella riskerna från din kundbas, liksom för eventuella varningssignaler från den bredare marknaden eller branschen. I praktiken innebär detta att vi kan hjälpa er med all övervakning av alla de tio varningssignaler som listas här.