Handeln utvecklas snabbt i en tid präglad av handelskrig, och om du vill lyckas i en föränderlig tid måste din kredithantering hålla jämna steg.
När tullbarriärer upprättas och rivs runt om i världen påverkar det direkt vilka marknader du som företag bör fokusera på, och det förändrar sammansättningen av din kundportfölj.
Oavsett om du har färre stora B2B-kunder, fler små kunder eller helt enkelt nya kunder i nya segment och länder är det viktigt att din kredithantering kontinuerligt anpassas. Annars kan det vara svårt att erbjuda konkurrenskraftiga betalningsvillkor utan att ta onödiga risker.
Om du säljer mer till ett fåtal stora B2B-kunder ökar detta din koncentrationsrisk och gör dig sårbar för enskilda stora förluster och dina kunders resultat. Omvänt, om du har fler små kunder, är din risk mer spridd. Å andra sidan kan det vara svårt att hitta tid att genomföra löpande kreditbedömningar av alla kunder.
Kort sagt innebär olika kundsammansättningar olika utmaningar för din kredithantering.
Synkronisera din kundportfölj och kredithantering
I den här artikeln går vi igenom ett antal olika scenarier för utvecklingen av din kundbas och hur du bäst kan anpassa din kredit hantering för att utveckla en framtidssäker kreditpolicy.
Få stora kunder – När du säljer mer till ett fåtal stora kunder ökar din koncentrationsrisk. Det innebär att du blir mer sårbar för stora enskilda förluster och/eller en minskning av order från dina kunder. Det bästa sättet att skydda dig är att säkra din kreditrisk och försöka diversifiera din kundbas.
Många små kunder – Om du får många små kunder kan det vara svårt att göra löpande kreditbedömningar av dem alla. De potentiella förlusterna är ofta inte så stora, men även en liten förlust kan ta lång tid att återhämta. Överväg därför om du behöver en partner eller bättre kreditdata så att du kan göra löpande kreditbedömningar av alla dina kunder.
Många nya kunder – När du får många nya kunder på en gång ställer det krav på din kundreskontraavdelning och deras förmåga att göra snabba kreditbedömningar så att du kan erbjuda konkurrenskraftiga betalningsvillkor. Du bör överväga om din kreditpolicy är korrekt strukturerad och om du bör lätta bördan för dina anställda genom att antingen automatiskt godkänna kredittransaktioner upp till ett visst belopp eller hitta en partner, till exempel ett kreditförsäkringsbolag.
Kunder i nya länder och sektorer – När du får fler kunder på nya platser eller i okända branscher ställer det krav på kompetensen hos dem som utför dina kreditbedömningar. Du bör bedöma om dina anställda är rustade för att hantera de nya typerna av företagskunder, eller om du behöver stöd från en partner som är verksam globalt och inom de relevanta branscherna.
Lägre lönsamhet i transaktioner – Om du upptäcker att dina marginaler krymper och du har stora transaktioner blir det viktigare att undvika förluster, eftersom det tar längre tid att återhämta sig från dem. Därför bör du överväga om det är rimligt att försäkra dina kredittransaktioner, justera din riskaptit eller anpassa de kreditvillkor du erbjuder dina kunder.
En bra kreditpolicy tar hänsyn till alla ovanstående scenarier så att ditt företag är förberett på de förändringar som framtiden kan medföra.